Depressie

Depressiviteit

Depressiviteit is een ernstige vorm van niet-handelen. We geven geen expressie meer aan onze ware emoties. We vergeten wat ons echt bezielt, omdat we niet meer in voeling zijn met ons eigen gevoel.

Als je depressief bent, voel je je leeg en moe en slaap je doorgaans slecht. De basisspanning is ontregeld. Je bent uit voeling met  je gevoelens. Die lijken nu allemaal grijs en vlak. Je energie is op.  Je hebt helemaal geen zin om mensen te zien of onder de mensen te komen. Je sluit je af. Je piekert veel en neemt nog nauwelijks beslissingen of zelfs helemaal geen meer.

Vaak hebben je ook geen zin om te eten. Je valt af. Of je probeert je negatieve gevoelens weg te eten. Met gewichtstoename tot gevolg.

Om uit een depressie te komen, is herstel van de emotionele doorstroming primordiaal. Dat vereist in de eerste plaats fysieke behandeling. En, eens je je fysiek beter voelt, diepgaand gesprek. Bij alle lichte en matige depressies leveren lichaamsbeweging en integrale therapie een wezenlijke bijdrage tot herstel van depressie: ze corrigeren de basisspanning en  verbeteren de innerlijke lichaamsbewegingen – ademhaling, doorbloeding, energetische doorstroming, …. Zo voel je je terug beter in je vel. Ook je blikveld verruimt als je terug ontspannen bent. Daaroor zie je terug oplossingen die je voorheen niet meer zag.

Wil je met een combinatie van fysieke behandeling en gesprek aan je depressie werken? Neem dan nu contact.

Ik wens een intakegesprek

Het depressieve lichaam

Van depressiviteit zeggen we vaak dat die tussen de oren zit. Aan de ene kant klopt dat wel, er zit bij depressie te veel in ons hoofd. We proberen alles met ons verstand onder controle te krijgen. Maar aan de andere kant is het ook zo dat ons hele lichaam meehelpt om onze gevoelens te onderdrukken. Daartoe bouwen we ongemerkt veel lichaamsspanning op. Dat leidt tot een verhoogde basisspanning.

Emotionele verdrukking

We kunnen tijdelijk uit voeling gaan met onze eigen gevoelens door onze basisspanning en ons ademhalingspatroon te wijzigen. Dat is adequaat lichaamsgedrag als we een acuut trauma meemaken. Zo krijgen we de tijd om het trauma in een psychisch veilig ritme te verwerken.

Het kan ook terecht uitstelgedrag zijn. Je hoeft niet te huilen of uit te vliegen voor de ogen van je medewerkers of je baas. Effectief gedrag dus, zolang het tijdelijk is.

Als we onbewust het wegdrukken van onze vermoeidheid en gevoelens tot een aanhoudende gewoonte maken , verliezen we chronisch de voeling met onszelf. Chronische verdrukking van je emoties kan leiden tot een depressie.

Vermindering, belemmering of onderdrukking van de daadkracht

Daarnaast kan een depressie ook veroorzaakt worden door een vermindering, belemmering of onderdrukking van de daadkracht ten gevolge van hormonale, sociale of culturele oorzaken. Een vermindering van daadkracht kan echter ook het gevolg zijn van depressie.

Ik wens een intakegesprek