Duizeligheid, ijl hoofd, vlekken voor de ogen

Duizeligheid, een ijl  gevoel, zwarte of gekleurde vlekken voor de ogen zijn doorgaans onschuldige maar erg vervelende symptomen. Vaak zijn ze het gevolg van stress en een onevenwichtig adempatroon. En dus makkelijk te verhelpen.

Soms is duizeligheid echter een gevolg van een ernstige onderliggende pathologie. Een differentieel diagnose door een arts is dus steeds geïndiceerd. In het bijzonder wanneer naast de duizeligheid ook het gevoel bestaat dat de gehele omgeving lijkt te draaien. In dit laatste geval spreken we over  draaiduizeligheid of vertigo. 

ONTSTAAN

Als we acuut of langdurig onder stress staan, gaan we vaak hoger en oppervlakkiger ademen: we hyperventileren.  Daardoor is er minder koolstofdioxide in ons bloed aanwezig. In de bloedvaten naar het hoofd zitten chemosensoren, die meten hoeveel koolstofdioxidebestanddelen er in het bloed zitten. Als er niet voldoende koolstofdioxide in het aangevoerde bloed zit, zeggen de hersenen dat ze niet zoveel van dat bloed moeten hebben. Ze geven dus het bevel om de diameter van de slagaders naar het hoofd te verkleinen. Dat resulteert in een duizelig of ijl gevoel. We hebben het gevoel dat we gaan flauwvallen. Een zeldzame keer gebeurt dat ook echt.

Echt flauwvallen kan ook een vagale reactie zijn (vasovagale syncope). De bloeddruk daalt zo sterk dat we het bewustzijn verliezen. Stress kan een dergelijke vagale reactie uitlokken. Ook hier blijft differentieel diagnose geïndiceerd.

Meer informatie over het ontstaan van duizeligheid vind je terug  in mijn boek “Mijn Lichaam zegt neen. Stressklachten en burn-out als uitdaging.” .

TWEE EENVOUDIGE ADEMHALINGSOEFENINGEN

Je kan stressgerelateerde duizeligheid, ijl  gevoel of vlekken voor de ogen doorgaans makkelijk zelf verhelpen met enkele eenvoudige oefeningen.

1° Ga in een makkelijke zetel zitten of liggen. Adem naar de borstkas in en laat de lucht vervolgens met een zachte “fffff”-toon (alsof u “fiets” niet uitgesproken krijgt) zeer langzaam ontsnappen. Herhaal dit tot uw duizeligheid afneemt.

2° Een alternatief is om ‘als een goudvis’ uit te ademen door de mond :  de uitademstroom regelmatig pauzeren en daarbij telkens de lippen sluiten. Zo vertraag je de uitademhaling. Let hierbij ook op het ontspannen, en dientengevolge  langzaam naar beneden glijden, van de borstkas. Herhaal dit tot uw duizeligheid afneemt.

Ervaar zelf welke oefening voor jou het beste werkt.

Indien bovenstaande oefeningen je niet helpen, is je basisspanning waarschijnlijk al langere tijd te hoog. Daardoor kan je je ademruimte niet meer voldoende ontspannnen om tot een evenwichtig adempatroon te komen. En blijft je duizeligheid of ijl gevoel aanhouden of weerkeren. Als tijdelijke oplossing kan je de oefeningen vermeld onder acute hyperventilatie doen. Als definitieve oplossing is in dit geval dieptemassage, doorgedreven ademhalingstraining en ontspanningstechniekenaangewezen. In gesprek kan de hantering van de onderliggende stressoren besproken worden.

Wil je meer info of wens je een intakegesprek? Neem dan hier contact.