Duizeligheid

Een van de frequentste redenen van duizeligheid is een persend adempatroon. Dit wil zeggen dat u teveel druk op uw uitademhaling zet.

Door dit onevenwichtig adempatroon, ook verborgen of latente hyperventilatie genoemd, verdwijnt teveel koolstofdioxide uit het lichaam. Hierdoor kan ondermeer duizeligheid ontstaan.

OEFENINGEN

1° Ga in een makkelijke zetel zitten of liggen. Adem naar de borstkas in en laat de lucht vervolgens met een zachte “fffff”-toon (alsof u “fiets” niet uitgesproken krijgt) zeer langzaam ontsnappen. Herhaal dit tot uw duizeligheid afneemt.

2° Een alternatief is om ‘als een goudvis’ uit te ademen door de mond :  de uitademstroom regelmatig pauzeren en daarbij telkens de lippen sluiten. Zo vertraag je de uitademhaling. Let hierbij ook op het ontspannen, en dientengevolge  langzaam naar beneden glijden, van de borstkas. Herhaal dit tot uw duizeligheid afneemt.

Ervaar zelf welke oefening voor jou het beste werkt.

Indien bovenstaande oefeningen je niet helpen, is je basisspanning waarschijnlijk al langere tijd te hoog. Daardoor kan je je ademruimte niet meer voldoende ontspannnen om tot een evenwichtig adempatroon te komen. En blijft je duizeligheid of ijl gevoel aanhouden of weerkeren. Als tijdelijke oplossing kan je de oefeningen vermeld onder acute hyperventilatie doen. Als definitieve oplossing is in dit geval dieptemassage, doorgedreven ademhalingstraining en ontspanningstechnieken aangewezen. In gesprek kan de hantering van de onderliggende stressoren besproken worden.

Meer over het onstaan van duizeligheid lees je in mijn nieuwsbrief over dit onderwerp.

Wil je meer info of wens je een intakegesprek? Neem dan contact.

Ik wens een intakegesprek