maag- en darmklachten

Naast ongezonde voeding en/of slechte eetgewoontes is stress een belangrijke oorzaak van spijsverteringsklachten. Niet zelden gaat het om een combinatie van beiden.

Onze spijsvertering wordt bewerkstelligd door een complex mechanisme. Hierbij spelen  onder meer de basisspanning van de gladde spiertjes in maag- en darmwand, de doorbloeding, de weefselvochtdrainage en de ademhalingsbeweging een rol. Elk van deze factoren is in hoge mate gevoelig voor stress, vermoeidheid of negatieve emoties.

Onze spijsvertering verteert niet alleen ons materieel, maar ook ons emotioneel voedsel

Zo kunnen ten gevolge van acute of chronische stress allerhande maag- en darmklachten ontstaan, ondermeer:

  • maagzuur
  • reflux
  • opgeblazen gevoel in de buik
  • maagpijn
  • baksteen op/knoop in de maag
  • buikpijn
  • diarree
  • obstipatie
  • darmkrampen
  • spastisch colon of het ‘irritable bowl syndrome’,…
  • verminderde eetlust
  • onderrugpijn kan ook een gevolg zijn van te veel spanning op het maag-darmstelsel


Emotioneel eten

Niet zelden ontstaan spijsverteringsklachten of overgewicht ten gevolge van emotioneel (vr)eten, waarbij men naar zoete of zoute versnaperingen grijpt omwille van vermoeidheid of emotionele verdrukking.


Maagzweer
Is een maagzweer een stressklacht? Dat is doorheen de recente geschiedenis een ja-neen spel geweest. De ontdekking van ‘maagzweer’bacterie ‘Helicobacter pylori’ gaf een duidelijke medische oorzaak. Vanuit de psychoneuroimmunologie werd
echter ook bekend dat onze immuniteit kan dalen ten gevolge van stress.

Ik heb vaak het gevoel dat mijn eten als één brok op mijn maag blijft liggen. Vooral als ik met klanten op restaurant ga eten.

Jef

De laatste tijd eet ik om de haverklap koffiebroodjes, snoep en chocolade. Ik heb soms echte een reuze honger. Behalve zoetigheden krijg ik niets naar binnen. In gewoon eten heb ik dan geen zin. Ik moet daar echt iets aan doen. De laatste vijf maanden ben ik drie kilo aangekomen.

Isabelle

Wil je meer informatie of wens je een intake gesprek?

Zelf aan de slag

Je kan zelf de werking van maag en darmen ondersteunen.

Adem minstens drie keer per dag tien keer bewust naar je buik. Adem daarbij krachtig in en langzaam uit.
De op en neergaande beweging van het middenrif ondersteunt hierbij de peristaltische beweging. Dat is de beweging die slokdarm, maag en darmen maken om de voedselbrok voort te stuwen.  De buikademhaling stimuleert zo een goede werking van maag en darmen.

VERDERE info over maag- en darmklachten