over-geëmotioneerdheid

Sarah reageert de laatste tijd duidelijk over-geëmotioneerd. Dit is vaak een symptoom van een verhoogde basisspanning ontstaan door het langdurig negeren van de eigen behoeften of verlangens en/of geen rekening houden met de eigen vermoeidheid, kleine of grote ergernissen, geraaktheden, teleurstellingen,….

De tranen springen me bij het minste in de ogen. Als ik op TV bijvoorbeeld beelden van zieke kinderen zie, begin ik tegenwoordig onmiddellijk te huilen. Soms begin ik zelfs uit het niets te huilen en weet ik niet waarom.

Sarah

Om uit te leggen wat er bij over-geëmotioneerdheid in ons lichaam gebeurt, gebruik ik vaak de metafoor van het lichaam als emmer. Een emmer is gemaakt om water op te vangen. Als je hem onder een kraan zet die druipt, dan zal er een hele tijd geen probleem zijn. Als je de emmer regelmatig leeggiet zal de lekkende kraan geen probleem blijven. Maar als je de emmer continu onder de lekkende kraan laat staan, komt er een moment waarop de overvolle emmer in oppervlaktespanning komt te
staan. De volgende kleine druppel doet dan een enorme hoeveelheid water uit de emmer lopen.

Ons lichaam is een buffer systeem. Het kan heel veel spanning absorberen en kan dat telkens opnieuw, maar het moet tussentijds ontspannen worden. Anders loopt de basisspanning geleidelijk aan te hoog op en wordt de buffercapaciteit stilaan sterk verminderd.

Wil je meer informatie of wens je een intake gesprek?

Zelf aan de slag

Indien je regelmatig merkt dat je over-geëmotioneerd reageert, neem je best contact op voor integrale begeleiding. Ondertussen kan je alvast starten met:

  • Doe drie kwartier per dag aan rustige lichaamsbeweging: zwemmen,
    wandelen, fietsen liefst in de natuur. Beweging zet ook je psyche onbewust in beweging naar rust en herstel.
  • Verzorg je nachtrust: ga tijdig slapen en slaap voldoende.
  • Ontspan regelmatig je nek- en schoudergordel. 

VERDERE info over stress