rugpijn, onderrugpijn of nekpijn

Nekpijn, rugpijn of onderrugpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Doorgaans is er geen probleem met de wervelkolom, maar ligt een verhoogde basispanning van de spieren aan de basis. En dit is perfect behandelbaar.

Stress, vermoeidheid, een verkeerd houdings- of bewegingspatroon of spanning op maag- en darmen kunnen allemaal zorgen voor een hogere spanning op de nek- en/of (onder)rugspieren. Wanneer deze spanning te hoog oploopt, krijgen we pijn. De basisspanning kan zich ook nog net onder de pijngrens bevinden. Een kleine extra spanning, bij voorbeeld lang staan (bv. receptie), slenteren, shoppen, wandelen, joggen,… of een emotionele prikkel of vermoeidheid kan dan pijn uitlokken.

Een te hoge spierspanning zorgt voor verkeerde houdings- en bewegings-gewoontes. En deze kunnen op lange termijn tot vervroegde slijtage (artrose) en tussenwervelschijf-problematiek leiden.

Zeker voor mensen met artrose kan de mate van spierspanning het verschil betekenen tussen geen of onverdraagbare pijn. Een te hoge spierspanning zorgt tevens voor verkeerde houdings- en bewegingsgewoontes. En deze kunnen op lange termijn tot versnelde slijtage (artrose) en eventueel tussenwervelschijfproblematiek leiden.

Discus hernia
Bij discus hernia is operatief ingrijpen soms de enige oplossing. Ondanks een geslaagde operatie kan ook hier nadien soms pijn blijven bestaan. Niet zelden is ook dan het te veel aan spierspanning over het geopereerde gebied een nodeloze bron van pijn die, ook na de operatie, niet verdwijnt zonder de verkleefde chronische spierspanning los te werken en het spiergebruik (houdings- en bewegingsgedrag) te verbeteren.

uit de praktijk

Florence had geweldige onderrugpijn, in het bijzonder als ze lang rechtstond op recepties, als ze langs de winkels slenterde en als ze de was op de droogdraad aan het hangen was. Verschillende artsen vertelden haar telkens opnieuw dat haar pijn veel te groot was in verhouding tot de mate van artrose in haar rug. 

Florence had een slechte houding die haar onderrugpijn veroorzaakte.

In een integraal coaching traject leerde ik haar op een betere manier zitten, staan en wandelen. Als ze nog eens onderrugpijn kreeg, kon ze die na vijf sessies laten verdwijnen door haar houding te veranderen.

Wil je meer informatie of wens je een intake gesprek?

Zelf aan de slag

Doe deze oefening NIET als u een discusproblematiek hebt (bv. hernia, een discusprotrusie of –bulging). Raadpleeg in dat geval een therapeut of arts.

Ga recht staan. Span de buikspieren aan zodat uw bekken achterover kantelt (dit is het tegenovergestelde van de houding waarbij uw zitvlak naar achter steekt). Hou uw romp recht. Zo worden de onderrugspieren uitgerekt. Houd dit 30 seconden aan en herhaal dit drie maal met een kleine rustpauze tussenin. Herhaal deze kleine oefenreeks minstens drie keer per dag. Blijf steeds onder de pijngrens.

verdere info over stress